لیلا نعمتی؛ سیروس قنبری؛ رسول رستمی مال خلیفه؛ سهیل سرشار
چکیده
روش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر همدان است. حجم نمونه بر اساس روش طبقهای نسبی (از بین دو طبقه ناحیه یک و دو آموزش و پرورش) و جدول کرجسی و مورگان بهصورت تصادفی 210 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای محققساخته ...
بیشتر
روش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر همدان است. حجم نمونه بر اساس روش طبقهای نسبی (از بین دو طبقه ناحیه یک و دو آموزش و پرورش) و جدول کرجسی و مورگان بهصورت تصادفی 210 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای محققساخته دیدگاه وظیفهگرانه اخلاقی کانت، تخلفات سازمانی و پرسشنامههای استاندارد استراتژیهای اخلاقی نعمتی و همکاران (1398) و انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام (1980) میباشد. روایی پرسشنامه مورد تأیید سه تن از صاحبنظران مدیریت قرار گرفت. پایایی ابزارها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای دیدگاه وظیفهگرانه اخلاقی کانت 89/0، استراتژیهای اخلاقی 84/0، انگیزش شغلی 90/0 و تخلفات اداری 82/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از دو سطح آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و سطح آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون از نوع معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج نشان داد که دیدگاه وظیفه گرایانه کانت تاثیر مستقیمی بر انگیزش شغلی و کاهش تخلفات سازمانی دارد. همچنین استراتژی اخلاقی تاثیر مسقیمی بر انگیزش شغلی و کاهش تخلفات سازمانی دارند انگیزش شغلی بر میزان کاهش تخلفات سازمانی اثر دارد. بنابراین دیدگاه وظیفه گرایانه اخلاقی کانت و استراتژیهای اخلاقی در کاهش تخلفات سازمانی با نقش میانجی انگیزش شغلی تاثیر دارند.